"Se não te agradar o estylo,e o methodo, que sigo, terás paciência, porque não posso saber o teu génio, mas se lendo encontrares alguns erros, (como pode suceder, que encontres) ficar-tehey em grande obrigação se delles me advertires, para que emendando-os fique o teu gosto mais satisfeito"
Bento Morganti - Nummismologia. Lisboa, 1737. no Prólogo «A Quem Ler»

sexta-feira, 4 de abril de 2014

New York Antiquarian Book Fair | Librairie Camille Sourget



A Librairie Camille Sourget  sediada no 93 Rue de Seine, Paris – França editou um catálogo especial para a sua presença neste prestigioso evento bibliófilo internacional.



A NewYork Antiquarian Book Fair realiza-se de 3 a 6 de Abril no The Park Avenue Armory 643 Park Avenue, na 67th Street, New York City.



Ainda que sejam de uma grande riqueza as obras apresentadas, permito-me destacar três delas, pois que deverão interessar a muitos dos leitores deste blogue.

Começo com este livro sobre a história natural do Brasil. First edition of “the only illustrated work on Brazilian natural history” (Borba de Moraes), illustrated with 429 woodcuts.



18. PISO, Willem / MARCGRAF, Georg. Historia naturalis Brasiliae, Auspicio et Beneficio Illustriss. I. Mauritii com Nassav illius provinciae et maris summi praefecti adornata : in qua non tantum plantae et animalia, sed et indigenarum morbi, ingenia et motes describuntur et iconibus supra quingentas illustrantur.

Lugdun. Batavorum, apud Franciscum Hackium et Amstelodami, apud Lud. Elzevirium, 1648.
Folio [365 x 230 mm], (6) ff. including the engraved frontispiece, I/ De medicina brasiliensi libri quatuor: 1 22 pp. and (1 ) l. of index; II/ Historiae rerum naturalium Brasiliae, libri octo: (4) ll., 293 pp. and (7) pp. Bound in blind-stamped pigskin over wooden boards, spine ribbed. Contemporary binding.
FIRST EDITION OF ONE OF THE MOST BEAUTIFUL 17TH CENTURY BOOKS ON BRAZILIAN NATURAL HISTORY ILLUSTRATED WITH 429 WOODCUTS IN the text depicting the flora and fauna: animals, fish, insects and daily life scenes.
Borba de Moraes 675-6; Garrison-Morton 2263-1 et 5303; Hunt 244; Nissen BBI 1533; Willems 1068; Leclerc 1634.

“First edition of this “pioneer work on tropical medicine” (Garrison-Morton) and of what was until the nineteenth century, “the only illustrated work on Brazilian natural history” (Borba de Moraes).
“Valuable collection providing extracts of the Brazilian grammar by P. Joseph de Archieta and a Latin Brazilian lexicon by En. De Moraes. ” (Leclerc)
A PRECIOUS AND VERY PURE COPY PRESERVED IN ITS SUPERB BINDING IN blind-stamped pigskin over wooden boards.

A seguir, veja-se esta 1ª edição de Traité de dynamique por Jean le Rond d’Alembert, o famoso enciclopedista,  segundo Frederico II “um dos mais belos génios da França”.



23. ALEMBERT, Jean le Rond d’. Traité de dynamique, dans lequel les Loix de l’Equilibre & du Mouvement des Corps sont réduites au plus petit nombre possible, & démontrées d’une manière nouvelle, & où l’on donne un Principe général pour trouver le Mouvement de plusieurs Corps qui agissent les uns sur les autres, d’une manière quelconque. Paris, David l’aîné, 1743.

4to [21 6 x 1 57 mm] of (2) ll., xxvi pp., (1 ) l. of table, 1 86 pp., 4 folding figures out of pagination, (1 ) l. of privilege. A few browned ll. Contemporary brown calf, spine ribbed and decorated with gilt fleurons, red edges. Contemporary binding.

FIRST EDITION OF D’ALEMBERT’S GREAT MECHANICAL TREATISE CONTAINING THE PRINCIPLE KNOWN UNDER HIS NAME. P.M.M., 195; En Français dans le texte, n°147; Poggendorf I, 28; Wellcome II, p. 28; Norman 31 .
The “Treatise on Dynamics”, one of d'Alembert's most famous scientific works, demonstrates d'Alembert clearly recognized that a scientific revolution had occurred and sets out to formalize the new science of mechanics – an accomplishment often misattributed to Newton. “The ‘Treatise on Dynamics’ was d'Alembert's first major book and it is a landmark in the history of mechanics. It reduces the laws of the motion of bodies to a law of equilibrium. ” (P.M.M, 195).
D’Alembert became famous thanks to this publication.
FINE COPY PRESERVED IN ITS ELEGANT CONTEMPORARY BINDING.

E, por fim, Os Três Mosqueteiros de Alexandre Dumas, que seguramente todos nós já lemos, pelo menos uma vez, mais que não fosse na nossa juventude.

Ainda que a obra apresentada resulte de dois conjuntos de exemplares diferentes não perde nenhuma das suas qualidades e mantém toda a sua inquestionável raridade e excelente procura entre os coleccionadores



42. DUMAS, Alexandre. Les Trois Mousquetaires. Paris, Baudry, 1 844.

8 parts in 4 8vo volumes [202 x 128 mm]. Complete. Aubergine half-calf, flat spines decorated with gilt fillets, green and citron morocco lettering pieces, mottled edges. Elegant binding “of imitation”.

FIRST EDITION OF “AN UNEQUALLED MASTER-PIECE AND ONE OF THE MOST WIDELY READ BOOK IN THE WHOLE WORLD”. (Dictionnaire des OEuvres) Vicaire, III, 359-361 ; Carteret, I, 235.
“Rare and sought-after. Extremely rare in beautiful condition of the time, reaches very high prices. ” (Clouzot, p.98).
The skillfulness with which the work is led is not to be found in any other of the kind.
"'THE THREE MUSKETEERS’ APPEARS AS AN UNEQUALLED MASTER-PIECE AND REMAINS ONE OF THE MOST WIDELY READ BOOK IN THE WHOLE WORLD” (Dictionnaire des OEuvres).

The copy, complete, gathers in a uniform binding the four volumes coming from two distinct copies. It is sometimes the case of copies preserved in later bindings.



27. COLLECTION PAINTED IN GOUACHE COMING FROM THE CHÂTEAU DE CHENONCEAU.

Large oblong 8vo [210 x 180 mm], towards 1770, contemporary binding in red half-morocco with flaps.
PRECIOUS ALBUM COMPOSED OF THICK LEAVES OF PAPER which recto and verso are either blue, or painted in dark green. ON THIS PAINTED MATERIAL HAVE BEEN MOUNTED AT THE TIME CHARACTERS AND VARIOUS SCENES ON CUT CARDBOARD AND PAINTED IN GOUACHE AT THE TIME.

Resta agora consultarem e lerem atentamente este belo catálogo para ficarem a conhecer mais algumas das exccelentes obras da bibliofilia mundial (para os mais eruditos será sempre um prazer o reencontro com estas mesmas obras – por vezes com roupagens diferentes … claro que me refiro às encadernações!)

E já que falei em encadernações, veja-se este trabalho de elevada técnica e qualidade, de que se poderá discutir a estética (embora esta deva ser vista à luz da época), mas ao qual não se pode retirar a minúcia e perfeição da sua execução.



49. [MARIE-ANTOINETTE] – TOURNEUX & MARTY. La dernière année de Marie-Antoinette. Le Temple – Le Conciergerie – L’Exécution – La Mort. 14 Août 1792 – 16 Octobre 1793. Fac-simile de soixante-trois documents et estampes du temps réunis par André Marty et précédés d’une introduction par Maurice Tourneux. Paris, André Marty et Honoré Champion, 1907. Contemporary binding signed by Stroobants.

Penso que para a grande maioria daqueles que não poderão estar presentes neste evento, tanto a consulta da sua página oficial e a deste catálogo, justificarão plenamente a vossa leitura…para os outros que lá se deslocarão votos de uma óptima estadia, que a desfrutem ao máximo e que realizem  uma “bela caçada”!

Saudações bibliófilas.


Sem comentários: